Tekstgrootte
Op de 7e Montessorischool bieden we kosmisch onderwijs. Het leert de kinderen hoe onze wereld functioneert.
Kinderen verkennen de wereld vanaf hun geboorte. Door de interactie met de wereld en hun medemens leren kinderen hun eigen identiteit kennen. Door kinderen te begeleiden in het verkennen van die wereld zorgen we dat kinderen authentiek blijven. Ze blijven zo dicht mogelijk bij zichzelf staan met een open, verwonderde houding naar hun omgeving.
Geen enkele gebeurtenis in de wereld staat op zichzelf. Wij helpen kinderen een ordening aan te brengen in die talrijke -op het eerste gezicht onsamenhangende- indrukken die het kind in de buitenwereld opdoet. Zo kunnen de kinderen in de toekomst als volwassene bewust met hun omgeving omgaan. Het kind ervaart dat alles met elkaar verbonden is en wat zijn of haar plek is in het geheel.
We leven in een tijd waarin de hele wereldbevolking met elkaar verbonden is, door het internet, snelle vervoersmogelijkheden en intrinsieke interesse in elkaar. Het kind is dus een wereldburger! Daarom is het belangrijk om kinderen te leren om de wereld vanuit verschillende culturele en levensbeschouwelijke perspectieven te bekijken. Zo zijn kinderen voorbereid op ontmoetingen met andere wereldburgers. Door kinderen op verschillende manieren te leren samenwerken en samen beslissingen te leren nemen, leren ze hoe ze invulling willen geven aan hun rol als burger.
Om het Kosmische onderwijs aan te bieden hebben wij gekozen voor de Da Vinci methode. In de Da Vinci methode komen verschillende kosmische onderwerpen aan bod, zoals biologie, aardrijkskunde, scheikunde, techniek en geschiedenis. Deze onderwerpen zorgen voor een duidelijk en samenhangend beeld van de wereld. De Da Vinci lessen geven de kinderen de mogelijkheid om de wereld en zijn samenhang te verkennen en herkennen. Ze ontwikkelen houdingen en vaardigheden om hun plek in te nemen in de Nederlandse en mondiale samenleving.