Inloggen Social Schools | Registreren
  • Home
  • Onze school
    • Wie zijn wij
    • Montessori
    • De schoolgids
    • Teamleden
    • Kosmisch onderwijs
    • Geschiedenis
    • STWT
  • Praktische informatie
    • Schooltijden
    • Aanmelden nieuwe leerling
    • Ziekmelden
    • Extra verlof
    • Overzicht vrije dagen
    • Nieuwsoverzicht
    • Jaarkalender
    • Overzicht landelijke toetsen
    • Aslan
    • Buitenschoolse opvang
    • Overblijf
    • Naschoolse acitiviteiten
    • Website
    • Klachten
    • AVG
    • VVE
    • FAQ
  • Ouders
    • Ouderportaal Social Schools
    • Oudergesprekken
    • Ouderbetrokkenheid
    • Ouderraad
    • Schoolondersteuningprofiel
    • Vertrouwenspersonen
    • Vrijwillige ouderbijdrage
    • Medezeggenschapsraad
    • Een dag vanuit het kind
  • Contact
    • Contactformulier
Montessori
Wie zijn wij
Kosmisch onderwijs
Een dag vanuit het kind

  • Wie zijn wij
  • Montessori
  • De schoolgids
  • Teamleden
  • Kosmisch onderwijs
  • Geschiedenis
  • STWT

Montessori

Montessorionderwijs is een zorgvuldig opgebouwde onderwijsmethode, waarbij een kind zich zo veel en zo zelfstandig mogelijk in zijn eigen tempo kan ontwikkelen. Onder de leiding van een ervaren montessorileid(st)er en gebruik makend van speciaal ontworpen montessorimaterialen gaat een kind zelfstandig aan de slag. Binnen de ontwikkeling van kinderen bestaan er de zogenoemde gevoelige periodes. Dit zijn periodes waarin het kind gevoelig is om bepaalde kennis te vergaren. In het onderwijs komt het tot uiting dat de leid(st)er aansluit bij de leerbehoeften van het kind en het kind de juiste richting in stuurt. Montessorionderwijs is gebaseerd op een soepel evenwicht tussen vrijheid en een systeem van vaste regels, samengevat als “vrijheid in gebondenheid”. 

Op montessorischolen is er sprake van de heterogene groep. Dit houdt in dat er kinderen van verschillende leeftijdsgroepen bij elkaar in de klas zitten. De bouwen zijn onderverdeeld in een onderbouw (groep 1 en 2), een middenbouw (groep 3,4 en 5 ) en een bovenbouw (groep 6,7, en 8). Kinderen zijn gedurende de bouwgroepen een keer de jongste, de middelste en het oudste kind. De kinderen leren van en met elkaar. Centraal in de ideeën over de begeleiding van kinderen naar de volwassenheid staat datgene wat het kind zélf behoeft. De meest geciteerde uitspraak van Maria Montessori is niet voor niets “Help/Leer mij het zelf te doen”.

Belangrijk in het montessori-onderwijs is dan ook het montessorimateriaal. In de klas bestaat er een stimulerende voorbereide omgeving met zorgvuldig samengestelde leermiddelen, die aan de natuurlijke behoeften van het kind tegemoet komt. Bij ons op de 7e Montessorischool bestaat er een combinatie van leermiddelen. Er zijn verschillende methoden en montessorimaterialen waarmee gewerkt wordt. Wij kijken hier tevens naar welke vorm van onderwijs het beste aansluit bij het kind. Er bestaat de mogelijkheid om materialen te gebruiken om de methode te ondersteunen. 

 

 


Snel naar

De schoolgids

Jaarkalender

Aanmelden

Social Schools

Home
Onze school Wie zijn wij Montessori De schoolgids Teamleden Kosmisch onderwijs Geschiedenis STWT
Praktische informatie Schooltijden Aanmelden nieuwe leerling Ziekmelden Extra verlof Overzicht vrije dagen Nieuwsoverzicht Jaarkalender Overzicht landelijke toetsen Aslan Buitenschoolse opvang Overblijf Naschoolse acitiviteiten Website Klachten AVG VVE FAQ
Ouders Ouderportaal Social Schools Oudergesprekken Ouderbetrokkenheid Ouderraad Schoolondersteuningprofiel Vertrouwenspersonen Vrijwillige ouderbijdrage Medezeggenschapsraad Een dag vanuit het kind
Contact Contactformulier
  • Cookie settings

Powered by Social Schools