Tekstgrootte
"Minstens even belangrijk als meehelpen in de school, vinden wij de betrokkenheid van ouders bij de kinderen en hun ontwikkeling op school. Wij zijn experts op ons gebied, ouders zijn experts op alle andere gebieden als het gaat over de ontwikkeling van hun kind(eren). Daarom gaan ouders en teamleden met elkaar gesprekken aan. Gaan kinderen gesprekken aan met ons en met hun ouders. Als drietal (ouder, kind en leerkracht) weten we meer dan dan alleen."
Ouderraad
De ouderraad van de 7e helpt bij de organisatie van alle activiteiten op school. Het zomerfeest, een thema-avond voor ouders, Sinterklaas/Winterfeest en de actief-in-de-buurt markt kunnen nou eenmaal niet alleen door de leerkrachten worden georganiseerd.
Wij zoeken: ouders! Nieuwsgierige ouders, energieke ouders, luisterende ouders, maar vooral ouders die een steen willen bijdragen aan de 7e Montessori, om zo een nog mooiere school te worden. Door ouders in te zetten blijft het werk licht en vooral ook leuk om te doen.
De ouderraad betekent ongeveer zes keer samenzijn per jaar in de avonduren en het met elkaar organiseren van deze activiteiten. Heb je als ouder maar een uurtje, een ochtendje of wil je zo af en toe iets doen? Dat kan prima. Behulpzame ouders kunnen zich altijd opgeven.
Als je vragen, opmerkingen of ideeën hebt voor de ouderraad, of als je af en toe wat wilt doen, dan kun je mailen naar ouderraad@7emontessori.nl. Of spreek ons gewoon aan op het schoolplein.
Ouders in actie
Ouders in Actie is ontstaan op het hoogtepunt van de acties in het onderwijs tegen het lerarentekort en de bijkomende werkdruk. Met een groep betrokken ouders zochten we antwoord op de vraag: “Hoe kunnen we helpen de leerkrachten te ontlasten zodat deze meer ruimte overhouden om onze kinderen te onderwijzen?”
Verschillende ideeën zijn toen ontstaan. Een van de ideeën, elke ouder zet zich een uur per maand in voor de school, is toen verder uitgewerkt. Door deel te nemen aan de activiteiten kun je als ouder een actieve bijdrage leveren aan de onderwijskwaliteit op school. Ouders zijn meer bij de school betrokken en leren elkaar beter kennen.
Inmiddels hebben we klassenapps opgezet. Hoe gaat dat in de praktijk? Elke klas heeft één, bij voorkeur, twee contactouder(s) die een klassenapp beheren. De leerkracht deelt een behoefte met de contactouder. Bijvoorbeeld: schoonmaken van tafels en stoelen of snoeien in de schooltuin. De contactouder zet de activiteit uit in de klassenapp en ouders kunnen zich opgeven.